Általában az angol és a matematika van előtérbe, ami pedig csúnyán vissza van szorítva az a történelem.
Matematika: Mint minden reál tantárgyból a matematikából is kitűnő színvonalú tanítás folyik Japánban. Egyrészt két részre választják a tananyagot, amit két különböző tanár tart. Az egyik tanítja az elméletet a másik a gyakorlatot. A gyakorlati órák menete is nagyon célra vezető: új témakör elején a tanár a feladatgyűjtemény feladatait egyenként kiadja házi feladat gyanánt a egy-egy diákoknak, és aztán az elkövetkező órákban a diáknak a táblára fel kell írni a megoldását amikor rákerül a sor (általában névsorban adják ki a feladatokat). A többiek lemásolják és a tanár kiemeli a fontosabb részeket így mindenki mindent könnyen megért és nincs is senki túl dolgoztatva. A módszer nagyon jónak tűnik, hiszen a japánok diák olimpiákon nagyon jól szerepelnek matematikából!
Történelem: Japán az atomtámadás óta a Földön az egyik legjelentősebb pacifista országgá léptek elő, ha valahol erőszak történik azonnal hivatalos úton megróják a agresszort, hatalmas emlékműveket építenek az atombomba áldozatainak, általános iskolás gyerekekkel rengeteg borzalmas háborús filmet nézetnek, hogy mindenkit kiskorától kezdve elrettentsenek a a háború gondolatától is. Ez eddig rendben is lenne, csak épp még nem is olyan rég Japán is hódító államvolt és ezt az új image-vel nehezen egyeztethető össze számukra így a töri tankönyvek kicsit ki vannak kozmetikázva... Nankingi mészárlás helyett nankingi „incidens” meg ilyesmik. Amúgy meg a történelmet is kettészedik és külön tanítják a világ és japán történelmet. Mind a kettő egy-egy éves tantárgy gimnáziumban. Eredményképpen történelemből iszonyúan alul tájékozott az átlag japán!!!
Angol: Bár egy átlagos japán iskolában a közel annyi angol óra van hetente mint ahány nálunk egy angol tagozatos iskolában, mégis a hatásfok meglehetősen kisebb. Ennek megszámlálhatatlanul sok oka van, íme néhány fontosabb:
- az angol nyelv tanulása Japánban középiskolától kötelező, és ugye a mi kötelező az sosem örvend túl nagy népszerűségnek
- a japán angol tanárok idősebb generációja, amolyan botcsinálta angol tanárok, kiejtésük borzasztó, bár a nyelvtanuk jó, így aztán nem csoda, hogy a diákok angolját akik a kezük alól kikerülnek egy angol sem értheti meg
- jellegzetes furcsa kiejtésük miatt, ami alapvetően abból ered, hogy kanákon keresztül akarják mindig megtanulni az angol szavakat, általában a külföldiek (minimum) megmosolyogják őket amitől aztán jócskán megcsappan az önbizalmuk.
-és végül de egyáltalán nem utolsó sorban, az angoloktatási rendszerük nem túl célre vezető... Mit értek ez alatt? A matek sikerén felbuzdulva mindent megpróbálnak bontva tanítani, ami nyelvek esetében egyáltalán nem jó ötlet. Külön van Reading, Conversation, Composition, Grammer és valami E1 nevezetű tantárgy. Conversation órát eleve csak olyan helyeken vállalnak fel ahol sikerült anyanyelvű tanárt szerződtetni, ezeken az órákon próbáltatja a szerencsétlen külföldi megszólaltatni a diákokat angolul... kevés sikerrel. Így az ezenkívűli angol tanítás nagyjából egyenlő magolás, mivel gyakorlatilag angolul soha nem beszélgetnek órán. Angol szó leginkább akkor hangzik el mégis órán amikor felolvasnak Reading-en egy szöveget, hogy aztán rögtön lefordítsák. Grammer-en mesterien magyarázzák el az angol nyelvtant csodálatos módon egyetlen angol szó használata nélkül. Composition-on is inkább az írás formája tűnt fontosnak a magyarázatok alapján mint a tartalom! Nem érdemes ezt sokat ragozni, de asszem mindenki levonhatta, hogy ebben a rendszerben nyelvet tanulni lehetetlenség!
Szerencsére, állítólag, hatalmas erőfeszítések történnek annak érdekében, hogy történelem könyveket idővel felül vizsgálják és kijavítsák valamint, hogy az angol tanítást megreformálják... de azt a két tantárgyat leszámítva szinte mindent nagyon hatékonyan tanítanak odaát:) |